Skip to main content

You are here

" ارتقاء مدیریت دولتی و خدمات عمومی در دولت های محلی از طریق توسعه مشارکت"

Error message

  • Warning: Creating default object from empty value in language_initialize() (line 499 of /home/ostanqznew/domains/ostan-qz.ir/public_html/includes/language.inc).
  • Warning: Creating default object from empty value in language_initialize() (line 499 of /home/ostanqznew/domains/ostan-qz.ir/public_html/includes/language.inc).
  • Warning: Creating default object from empty value in language_initialize() (line 499 of /home/ostanqznew/domains/ostan-qz.ir/public_html/includes/language.inc).
فاطمه صدر
30 July, 2014 - 09:38 -- admin

" ارتقاء مدیریت دولتی و خدمات عمومی در دولت های محلی از طریق توسعه مشارکت"

" ارتقاء مدیریت دولتی و خدمات عمومی در دولت های محلی  از طریق توسعه مشارکت"

" ارتقاء مدیریت دولتی و خدمات عمومی در دولت های محلی  از طریق توسعه مشارکت"
تهیه و تنظیم: فاطمه صدر رئیس گروه استخدام، آموزش و حقوق و مزایا

مقدمه :
در بسیاری از کشورها در آسیا، آفریقا و امریکا لاتین، تمرکز زدایی به عنوان پاسخی برای ناکارآمدی و بی- اعتباری عملکرد دولتهایی  است که سیستم حکومتی آنان کاملا متمرکز است.
با ظهور مفهوم حکومتداری خوب و شاخصه های آن در مدیریت نوین دولتی ، روند عدم تمرکز، توسعه مشارکتی و بهره مندی از ظرفیت های توسعه محلی با مساعدت شهروندان از سال 1990 میلادی با شتابی وصف ناپذیر در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه  گسترش یافته است و همچنین  برنامه های کلان دولتها  در این راستا تدوین و ابلاغ شده است .
یکی از مهمترین وظایف اصلی دولتهای  محلی ارائه خدمات عمومی به طور موثر
و کارآمد برای بهبود استاندارد زندگی جوامع می باشد،
 بهبود ارائه خدمات از مسائل مربوط به انتخاب نمایندگان و انتصاب مقامات محلی مجزا نیست و تاثیر به سزایی در موفقیت دولتها چه در سطح ملی و چه در سطوح محلی دارد.
 بهره مندی از  مشارکت شهروندان در ارتقاء ارایه خدمات موجب نزدیکی مردم و دولتهای محلی و افزایش نظارت مردم بر عملکرد آنان می شود و این امر نقش به سزایی در تقویت  پاسخگویی دولت محلی و بهره-گیری از ظرفیت های سازمانهای غیردولتی و شهروندی و منابع انسانی محلی دارد.
آن چه که مسلم است ، ارایه خدمات عمومی در کشورهای در حال توسعه نیز از این منظر مستثنی نبوده و قطعا  نیاز به بهبود و ارتقا برای کسب رضایت عامه مردم دارند .
برای رسیدن به این موقعیت، موسسه آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی   JICA وابسته به وزارت امور خارجه کشور ژاپن، اقدام به تدوین برنامه های آموزشی و  برگزاری دوره های آموزشی مختلفی  برای تقویت توانایی منابع انسانی با توسعه مشارکتی محلی و مشارکت جامعه در کشورهای در حال توسعه نموده است.
در این دوره های آموزشی،  شرکت کنندگان با نظریه ها و روش های مشارکتی آشنا شده و بسترهای لازم برای توسعه مشارکت  محلی و همچنین ایجاد نگرش مناسب به عنوان متولیان اصلی توسعه محلی فراهم می گردد.
شرکت کنندگان در این دوره  از یک سو شیوه های توسعه مشارکت در حوزه های مختلف  شهری و محلی را می آموزند و از سوی دیگر با تعاملاتی که در فضای آموزش با دست اندرکاران این امر در کشور ژاپن دارند ، می توانند ایده هایی که برای به حداکثر رساندن منابع و مزایای مشارکت محلی کسب می کنند را در حوزه- های مربوطه در کشور خود اجرایی نمایند.
کشورهای هدف براساس داشتن برنامه های تمرکز زدایی و بهره گیری از مشارکت مردم در ارتقاء ارایه خدمت در بخش عمومی انتخاب شده اند که عبارتند از : افغانستان، بنگلادش، وانواتو، کوموروس، اتیوپی، ایران، کنیا، نپال، جزایر سلیمان، سریلانکا، تاجیکستان و تانزانیا و شرکت کنندگان از میان کارکنان  حکومتهای محلی متولی تمرکز زدایی و بهره مندی از ظرفیتهای بخش غیر دولتی برای بهبود ارایه خدمت انتخاب شدند.
دوره آموزشی با  هدف تدوین یک طرح اجرایی برای ترویج و توسعه مشارکت محلی توسط شرکت کنندگان ، با استفاده از دانش ، مهارت و تغییر نگرش به دست آمده در طول دوره آموزشی برگزار شد و   ارتقاء مبانی علمی و دانش از طریق برگزاری کلاسهای آموزشی توسط اساتید دانشگاه مزبور و کسب مهارت از طریق اجرای کارگاههای آموزشی PCM (مدیریت چرخه پروژه) و حل تمرین و تغییر نگرش از طریق بازدید از پروژه های موفق و یا در حال انجام در مناطق محلی کیوتو صورت گرفت. طرح مشکلات کشورهای شرکت کننده در دوره توسط آنان ارایه و مورد بحث و تبادل نظر توسط اساتید و سایر شرکت کنندگان قرار گرفت.
با آموزش متدولوژی مدیریت چرخه پروژه و ماتریس طراحی پروژه به عنوان چارچوبی برای توسعه و عملیاتی کردن طرحهای کشورهای شرکت کننده آموزش و تمرین و ممارست صورت گرفت  و کلیه شرکت کنندگان با استفاده از دانش و مهارت و ایده هایی که در طی  دوره کسب کرده بودند، با پیاده سازی متدولوژی مذکور، اقدام به ارایه برنامه عمل مبتنی بر طرح تحقیق ابتدای دوره نموده و با مشاور و مساعدت  اساتید راهنما ، آن را تبدیل به پروژه ای قابل اجرا برای حل مشکل مرتبط در کشور خود نموده و  با ارایه آن از نظرات سایر شرکت کنندگان و هیئت داوران برای ارتقاء آن بهره مند شدند.

برچسب ها: